مقایسه ی دو نسل هشتمی | Xbox One VS PS4

9 فروردین 1394
xbox-vs-ps4

دوستان امروز با مقایسه دو کنسول نسل هشتمی و به قول معروف ابرکنسول های نسل حاضر در خدمت شما هستیم و به طور مفصل به بررسی جز؛ به جز؛ هر کنسول میپردازیم…


ابتدا یه معرفی سخت افزاری کوچیک از هر دو کنسول برای افرادی که با سخت افزار کنسول ها آشنایی کامل ندارن.

  • Xbox One:
    ظرفیت حافظه: 500 گیگابایت
    درایو نوری: BluRay
    پردازنده: Eight_core AMD Jaguar CPU
    بلوتوث و شبکه: WiFi & Ethernet
    درگاه اتصال: USB,HDMI,AV Out
    رم: 8GB DDR3
  • PS4:
    ظرفیت حافظه: 500 گیگابایت
    درایو نوری: BluRay
    پردازنده: Eight_core AMD Jaguar CPU
    بلوتوث و شبکه: Bluetooth & WiFi & Ethernet
    درگاه اتصال: USB,HDMI,AV Out
    رم: 8GB GDDR 5

اکنون که با سخت افزار هر دو کنسول بیشتر آشنا شدید میریم سراغ اصل مطلب:
بیاین یه فلش بک بزنیم به زمان معرفی کنسول ها زمانی که سیاست های غلط مایکروسافت در قبال کنسول Xbox این ابرکنسول رو به ورطه نابودی و شکست سنگین از رقیب دیرینه خود یعنی PS4 برد , سیاست هایی نظیر خرید اجباری کینکت یا انحصاری کردن هر بازی برای یک دستگاه که اگر از حق نگذریم انصافا سونی به خوبی از این وضعیت استفاده کرده و این آزادی عمل رو که به مشتری های خود اعطا کرده بود به رخ مایکروسافت و هوادارانش کشید. شاید تا قبل از انتشار این اخبار خیلی از صاحب نظران صنعت بازی از جمله آقای جان رکیلتو (مدیر سابق شرکت الکترونیک آرتز) بر این عقیده بودند که این نسل به مایکروسافت و XBox تعلق دارد اما غیر ممکن با نمایش ایکس باکس ممکن شد و باعث شکست اولیه این کنسول شد. تا اینکه سران مایکروسافت از جمله آقای فیل اسپنسر تغییر جهت کاملا 180 درجه ای داده و کینکت رو از روی جعبه بازی حذف کردند و چند تغییر سیاست ناگهانی که هر چند برای مدتی اندک اما آمار پیش فروش کنسول ایکس باکس رو به صدر جدول برد. اما طولی نکشید که شرکت سونی با انجام سیاست های بجا و جذب بازیسازان مستقل توانا به صدر جدول بازگشت.

khat

مقایسه سخت افزاری

ابتدا ایکس باکس وان:
ابتدا ایکس باکس وان که همون جور که احتمالا از معرفی سخت افزار بالای مطلب متوجه شدید در چند نقطه مهم عرصه رو به سامورایی ژاپنی واگذار کرده و تسلیم شده. مهم ترین تفاوت در حافظه این دو کنسول میباشد. جایی که که PS4 با حافظه هشت گیگابایتی GDDR 5 به جنگ رقیبش اومده ولی متاسفانه کنسول مایکروسافت با یه حافظه 8 گیگابایتی DDR3 که از لحاظ سرعت بسیار پایین تر از مدل ذکر شده میباشد به میدان آمده و به طور کامل عرصه نبرد رو واگذار کرده اما شاید کور سوی امیدی درحافظه فوق سریع eS_RAM به کار گرفته شده باشد هر چند که حجم محدود 32 مگابایتی بسیاری از هودارارن رو در ابتدا نگران کرد و این نگرانی هم بجا بود چون این کمبود بیشتر باعث کند شدن شد تا افزایش سرعت. در مورد GPU هم ترازو به سمت سونی کمی پایین تره چون کنسول سونی از دو GPU با نسبت 1.8 به 1.2 ترافلاپ بهره میبره و در این زمینه از رقیبش پیشی گرفته. اما نکته مهم که نقطه قوت ایکس باکس نسبت به PS4 میباشد وجود یک پورت ورودی HDMI هستش (علاوه بر پورت خروجی HDMI که در هر دو کنسول وجود داره) اما از لحاظ ظاهری وجود آداپتور در خارج از دستگاه نیز یک نقطه ضعف برای این کنسول به حساب میاد.

حال کنسول سونی:
شاید کنسول این نسل سونی رو بتونیم کنسولی کامل برای بازی های کامپیوتری بنامیم , کنسولی که در هدف اول فقط برای بازی و سرگرمی تولید شده و بقیه اهداف در الویت های بعدی قرار دارن. شاید این امر در کنار قیمت پایین تر نسبت به کنسول رقیب (در چند ماه ابتدایی عرضه) باعث پیشروی سریع تر سونی نسبت به مایکروسافت در زمینه فروش شد. اما با تغییر سیاست ایکس باکس در زمینه حذف کینکت نسل دوم دیگر شاهد قیمت ارزانتر نیستیم و هر دو کنسول با قیمت 400 دلار بفروش میرسد (در برخی خرده فروشی ها شاهد قیمت های مختلف هستیم)
اما از لحاظ بدنه کنسول سونی شبیه دو مکعب به هم وصل شده میباشد که متاسفانه بسیار زود آسیب میبیند و جای انگشت نیز به راحتی روی آن باقی میماند اما مشکل Xbox در زمینه اندازه و حجم کنسول است که نسبت به رقیب خود جاگیر تر و سنگین تر است.

نتیجه گیری بخش اول: در کل با دو کنسول تقریبا یکسان سروکار داریم. پردازنده مشابه 8 گیگ رم و گرافیک AMD از لحاظ بدنه هم هر کدام مشکلات خاص خود رو دارند اما به دلیل حافظه سریع تر و گرافیک پیشرفته تر (هر چند کم) برنده این بخش کنسول ژاپنی میباشد)

contorol

ابزار های جانبی و کنترلر

ایکس باکس:
آیا واقعا تکنولوژی در حدی که ما بیست سال پیش از امروز انتظار داشتیم رشد کرده؟ ماشین پرنده , قدم زدن در مریخ , سفر در زمان ,نه؟!!! ولی ایکس باکس رو میشه نوآوری بی نظیر قرن 21 بازی های کامپیوتری دانست. زمانی به این نتیجه رسیدم که توی نمایشگاه E3 فردی که برای سخنرانی راجع به کنسول مایکروسافت به روی صحنه اومد و بعد از توضیحات گفت”Xbox ON”و کنسول روشن شد , در زمینه کنترلر ایکس باکس تغییرات گسترده ای در شکل ظاهری این کنترلر نداشته و همچنان با شکل و شمایلی تقریبا یکسان نسبت به گذشته ظاهر شده , شاید تنها مشکل کنترلر نسل قبل کنسول مایکروسافت بخش جهت های 4 گانه یا D-Pad بود که با مهندسی جدید به شکلی به مراتب بهتر در آمده. شمایل D-Pad این کنترلر به دکمه های جهت دار نینتندو شباهت بسیار دارد که بهترین مدل این دکمه ها را ارائه می دهند.
آنالوگ ها نسبت به دسته قبلی کوچکتر شدند و همان تو رفتگی را حفظ کرده اند و به جای استفاده از 4 برآمدگی کوچک در 4 جهت دایره، از یک دایره برآمده کامل برای آنالوگ ها استفاده شده اما اگر از جهات مختلف کنترلر را تماشا کنید بزرگ ترین تغییر را در نمای عقبی خواهید یافت، یعنی جایی که تریگرهای راست و چپ و 2 دکمه LB و RB قرار دارند. اگر از این نما بخواهیم قضاوت کنیم، کنترلر ایکس باکس وان کلا یک محصول 180 درجه متفاوت است.
اما در زمینه کینکت برتری کاملا محسوس با کنسول آمریکایی میباشد. جایی که نسل جدید کینکت وارد عرصه شده تا هر چه بیشتر لذت بازی رو به همراه داشته باشه. این ابر دوربین قابلیت ضبط فیلم با کیفیت 1080p و سرعت 60 فریم بر ثانیه رو داره. برخلاف نسل قبل این کینکت ها که بدن رو در حالت کلی شناسایی میکردند این نسل پا رو از این هم فراتر گذاشته و حتی کوچکترین جزییات بدن شما رو کنترل میکنه. با این وسیله شما قابلیت تماس با دوستان , گشت و گذار در اینترنت و… رو دارین. در E3 سال مشخص شد که کنسول باید هر 24 ساعت یکبار به اینترنت متصل شود اما پس از اعتراضات فراوان به سیاست های غیر منصفانه مایکروسافت تمامی شرایط اتصال به اینترنت , خرید اجباری کینکت , خرید بازی پلم و… از سیاست های مایکروسافت کنار گذاشته شده و هم اکنون ایکس باکس پا به پای رقبای خود به رقابت بر سر صدر نشینی ادامه میدهد.

پلی استیشن 4:
کنترلر جدید سونی با تغییرات گسترده ای نسبت به جد خود وارد بازار بازی های کامپیوتری شده. از تغییرات گسترده میشه به تغییر مدل دکمه های R2 و  L2, حذف دو دکمه Start و Select , تغییر تریگرهای R3 و L3 که آزاردهندگی آنها در نسل قبل معروف بود اشاره کرد. دو دکمه ی Share و Option به ترتیب در سمتی قرار دارند که Start و Select بیش از یک دهه جا خوش کرده بودند ، اما دقیقا در همان جایگاه نیستند. چرا که در این قسمت تاچ پد جدید قرار گرفته. شتاب سنج ، ژیروسکوپ ، ویبره و دیگر موارد درونی نیز اندکی بهینه سازی شده اند اما سنسور فشار زیر 4 دکمه ی اصلی حذف شده و با تکنولوژی پیشرفته دیگری جایگزین گردیده. جک هدفون و هم چنین درگاه مینی USB برای اتصال کابل به دستگاه در نظر گرفته شده اند. نکته ی جالب اینجا است که بدون روشن نگه داشتن کنسول و با روشن کردن یک ویژگی در تنظیمات می توانید کنترلر را شارژ کنید. DS4 با PS3 هم خوانی دارد اما نه از طریق بلوتوث ، بلکه با استفاده از کابل ذکر شده. اما نسل سوم کنتلر سونی به هیچ وجه با PS4 سازگاری ندارد. کنترلر 210 گرم وزن دارد و ابعاد آن 162 در 98 در 52 میلیمتر است. تاچ پد آن هم از وضوح ۱۹۲۰ در ۹۰۰ برخوردار است.
در رابطه با PS Eye با خدمتتون عرض کنم که تقریبا میشه در این زمینه شکست سونی رو به طور واضح اعلام کرد. از تعداد بازی های کمتر برای PS Eye نسبت به کینکت بگیر تا کیفیت و دقت پایین تر.

نتیجه گیری بخش دوم: در این بخش ایکس باکس آمریکایی از سامورایی ژاپنی ما پیشی گرفته و برنده این دور از مقایسات میباشد.

exclusive

بازی های انحصاری: (First Party)

ایکس باکس از مایکروسافت:
بعد از گذشت حدود دو سال و منتشر شدن شماری از بازی های انحصاری دو کنسول تصمیم گیری در این رابطه برای افراد به منظور انتخاب کنسول موفق تر کمی راحتتر شده…
از بازی های انحصاری کنسول ایکس باکس که تا بحال منتشر شده اند میشه به Ryse: Son Of Rome , Forza 5 , Dead Rising3 , PVZ: Garden Warfare , Titanfall و… اشاره کرد که با توجه به نظر منفی منتقدان و بازیباز ها شروع قابل توجهی به حساب نمیاد (به غیر از بازی های Forza 5 و Titanfall) اما در ادامه با سری پرطرفدار Halo و انحصاری کردن بازی Tomb Raider و بازی جالب توجه Quantum Break میشه شانس قابل توجهی برای کنسول ایکس باکس قائل شد از طرف دیگر این شرکت با همکاری های گسترده با ناشر های بزرگ و انحصار زمانی بازی ها و همچنین قراردادهایی که طبق آنها توانایی افزودن DLC ها رو به کنسول رقیب از بین میبره در حال تلاش برای باز پس گیری جایگاه خود در سال های ابتدایی نسل قبل میباشد سال هایی که عناوین انحصاری ایکس باکس یه سروگردن از رقیبشون بالاتر بودند.

پلی استیشن 4 از سونی:
در ابتدا با توجه به اینکه سونی خودش رو برنده این بخش فرض میکرد دست به تلاش زیادی نزد و توسط میکروسافت غافلگیر شد. آنها فقط بازی Killzone:Shadow Fall رو معرفی کردند و تنها نمونه مهمی که برای سونی در ابتدا عرضه شد بازی Infamous: Second Son بود که نمره خوبی گرفت ولی هم اکنون بازی های بزرگی برای سونی منتشر شده یا در حال تولید هستند که از اونا میشه به The Last Of Us Remastered , Killzone , The Order , BloodBorne و… برای بازی های منتشر شده و Driver Club , God Of War Remastered , Uncharted 4 و… در آینده منتشر خواهد شد.

نتیجه گیری بخش سوم: در حال حاضر انتخاب برنده کار چندان ساده ای هم نیست اما با کمی ارفاق ایکس باکس رو برنده این بخش اعلام میکنیم.

playstation-4-vs-xbox-one

بازی های مشترک: (Third Party)
بیشتر استودیو ها و ناشران بزرگ سعی بر آن دارند که محصول خود رو بر روی هر دو کنسول موجود منتشر کنند که از اونا میشه به غولهایی نظیر یوبی سافت و راک استار اشاره کرد. در نسل قبل پیچیدگی کنسول سونی ضربات جبران ناپذیری رو به پیکره سونی وارد کرد این در حالی بود که ایکس باکس با سخت افزاری روان و ساده به نوعی به استاندارد بازیسازان تبدیل شد حال سونی با درس گرفتن از اشتباهات خود کنسول خود را بسیار متعادل تر و با پیچیدگی کمتر به دست برنامه نویسان سپرده تا به مزاج بازی سازان از مبتدی تا پیشرفته خوش بیاد اما کنسول ایکس باکس با وجود eS_RAM محدود دست خیلی از بازیباز ها بسته شده و توی این نسل حداقل تا اینجا سونی کنسول برتر محسوب میشه. تا کنون بر روی اکثر آثار استودیوهای Third Party کنسول سونی بهتر ظاهر شده و کیفیتی بالاتر به بازیباز ها ارائه داده اما اخیرا با معرفی DirectX 12 و پشتیبانی بیشتر ویندوز از ایکس باکس گفته میشود با نصب دایرکت ایکس 12 ایکس باکس توانایی این رو پیدا میکنه که تمام بازی ها رو روی کیفیت 1080p و 60Fps اجرا کنه. اما تا آن زمان باید منتظر بود.

نتیجه گیری بخش چهارم: برنده این بخش نیز کنسول PS4 میباشد.

khat

مولتی پلیر:

ایکس باکس:
هسته اولیه ایکس باکس بر اساس بازی آنلاین و محدودیت های DRM بنا شده اما تغییر سیاست هایی ایکس باکس خیلی دیر اعلام شد و چرخه تولید مدت ها قبل شروع شده بود بنابراین برای شروع کار ایکس باکس باید به اینترنت متصل میشد و قوانین قبلی نیز بر دستگاه حاکم بود که به مزاج خیلی ها مخصوصا ما ایرانیا اصلا خوش نیامد در زمینه بازی های F2P نیز نسبت به رقیب خود عملکرد ضعیفتری داشته و XBox gold از همتای ژاپنی خود یعنی PS Plus عقب افتاده.

PS4:
برخلاف ایکس باکس اکثر تمرکز این کنسول روی بازی های آفلاین بوده (نسبت به ایکس باکس) اما با توجه به سیاست های غلط مایکروسافت و بهبود عالی وضعیت PSPlus و افزایش سرعت و کارایی سرور های مرکزی و همچنین قابلیت سرورهای کلادی (ابری) پا رو در این زمینه در جای محکمی قرار داده و بسیار پیشرفت کرده , همچنین در زمینه بازی های مجانی یا همان Free to Play آزادی عمل بیشتری برای بازیسازان مستقل فراهم کرده و همچنین انتخاب های بیشتری برای ما گیمرها به وجود آورده. دکمه Share که جدیدا به کنترلر بازی اضافه شده نیز قابلیت آن را دارد که از گیم پلی شخصی شما عکس یا فیلم تهیه کند تا شما آنها رو در سایت هایی نظیر Twitch استریم کنید. (هر چند که این قابلیت برای ایکس باکس نیز در دسترس است اما سونی با داشتن یک سایت دیگر در همین زمینه به اسم Ustream انتخاب های بیشتری به بازی باز ها داده)

نتیجه گیری بخش پنجم: در زمینه آنلاین کنسول ژاپنی از رقیبش بهتر عمل کرده.

khat

خب در نهایت باید کنسول ایکس باکس رو به دوستانی که به کنترل ایکس باکس عادت دارند , به بازی های کینکت علاقه دارند و کسانی که طرفدار بازی های انحصاری ایکس باکس هستند پیشنهاد کنم و کسایی که جنس آمریکایی دوست دارن (خلاصه کلاس داره…مثل Apple)
اما کنسول سونی رو علاوه بر دوستانی که به بازی های انحصاری مثل Uncharted علاقه دارن به عزیزانی که قصد آنلاین بازی کردن دارن (هر چند پولیه ولی ارزششو داره) , کسایی که دنبال گرافیک بسیار بالا هستند و بازی ساز ها پیشنهاد میکنم.
در نهایت سونی این نقد رو 3 بر 2 از مایکروسافت برد اما این رقابت همچون سال های اخیر ادامه دارد اما با هیجان خیلی بیشتر.

تبلیغات